کاربرد فوم بتن


به‌طور کلی، فوم بتن نوعی بتن سبک است که در آن از ماده فوم مانند یا کف‌زا استفاده می‌کنند. این فوم معمولا از ماده‌ای شیمیایی یا بر پایه پروتئین حیوانی ساخته می‌شود. فوم بتن دارای مزایای متعددی از جمله سرعت اجرای بالا و عدم نیاز به انتقال مواد اولیه به طبقات ساختمان است. با این حال معایبی مانند هزینه بالا و لزوم دقت در نکات اجرایی را نیز دارد. اما کاربرد فوم بتن در ساختمان چیست؟
کاربرد فوم بتن
مهمترین کاربرد فوم بتن در ساختمان و سایر عملیات اجرایی عبارت‌اند از:
  1. کفسازی ساختمان
  2. شیب بندی پشت بام
  3. زیرسازی راه
  4. بلوک‌های سقفی و دیواری
  5. پرکردن چاه فاضلاب و تونل
  6. پرکردن معادن و حفرات غیر قابل استفاده در تاسیسات شهری
  7. دیوارهای یکپارچه
  8. پرکردن تکیه‌گاه پل و پشت دیوارهای حائل
  9. زیرسازی جدول و سنگفرش خیابان و کوچه‌ها

کفسازی ساختمان
کفسازی طبقات ساختمانی، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربردهای فوم بتن است. استفاده از این بتن می‌تواند به کاهش وزن مرده ساختمان و افزایش سرعت اجرا کمک کند. علاوه‌بر این، در کفسازی با فوم بتن، میزان عایق‌بندی صوتی و حرارتی در کف تا حدودی افزایش پیدا می‌کند.
همانطور که در بالا اشاره شد، استفاده از این ماده برای کفسازی نیاز به انتقال مواد اولیه به طبقات ساختمان ندارد. بدین معنا که با استفاده از شلنگ و با پمپاژ بتن به راحتی عملیات کفسازی انجام می‌شود. البته توجه به نکات اجرایی بسیار با حائز اهمیت است، زیرا در صورت ضعف در اجرا یا طرح اختلاط بتن، کیفیت کفسازی کاهش پیدا کرده و اثرات نامطلوبی در ساختمان ایجاد می‌کند.
شیب بندی بام
عایق حرارتی و رطوبتی، سبک بودن و مقاومت مناسب فوم بتن‌ها، آن‌ها را به یکی از روش‌های متداول شیب بندی تبدیل کرده است. از طرفی در اجرای شیب بندی بام نیازی به عایق بندی و ایزوگام بام نیست، در نتیجه رئش محبئبی بین سازندگان است. البته از فوم بتن برای سقف‌های شیروانی هم به منظور کاهش انتقال صدا و حرارت استفاده می‌شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آکادمی عمران مراجعه کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.