قوانین و ضوابط شهرداری و شهرسازی

ضوابط شهرسازی، قواعدی است که شهرداری هر منطقه برای اجرای ساختمان‌ها تعیین کرده و نظارت می‌کند. در تهران، ملاک‌ها شامل نظام فنی و اجرایی کشور، مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرداری است. این سه مورد برای اجرای ساخت‌وساز و توسعه شهری استفاده می‌شوند. در ادامه با برخی از مهمترین قوانین و ضوابط شهرداری و شهرسازی آشنا شوید.
برگه استحکام بنا
برگه استحکام بنا، در بررسی و تایید استحکام بنای ساختمان برای کاربری مربوطه نقش مهمی دارد. برای اعمال تغییراتی مانند تغییر کاربری یا افزودن طبقه، باید ابتدا برگه استحکام بنا اخذ شود. این تاییدیه توسط مهندس ذی‌صلاح صادر می‌شود و نشان‌دهنده استحکام کافی ساختمان است. در واقع، شهرداری معمولا این برگه را برای انتقال مسئولیت و اجتناب از حوادث مربوط به ساخت‌وساز الزامی می‌داند. این برگه، جزء مدارک لازم برای پایان‌کار یک ساختمان است و در صورت وقوع حادثه ناشی از عدم استحکام سازه، مسئولیت به مهندس صادرکننده این برگه مربوط می‌شود.
عقب نشینی یا اصلاحی
هر ساله شهرداری تهران تصمیماتی در خصوص گسترش خیابان‌ها و معابر مناطق شهری اعلام می‌کند. در صورتی که زمین یا ملک شامل عقب‌نشینی شود و میزان این عقب‌نشینی باعث عدم تایید ساخت و ساز توسط شهرداری شود، ممکن است به شما جایزه‌ای مالی یا زمین در منطقه دیگری از شهر اعطا شود. عقب‌نشینی از حاشیه‌های جاده عموما تأثیر چندانی بر تراکم ساختمانی، تعداد طبقات و پیشروی ندارد، مگر در مواردی که نیاز به تغییرات چشمگیری داشته باشد یا در املاکی که واقع در ضلع شرقی یا غربی خیابان قرار دارند.
تراکم ساختمان
تراکم ساختمانی به فشردگی ساختمان‌ها در یک منطقه اشاره دارد. نواحی بازار تهران دارای تراکم بالا و کوچه‌های بسته هستند، در حالی که نواحی شمالی دارای تراکم کمتر و کوچه‌های گشاد هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آکادمی عمران مراجعه کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.